پنجشنبه ۲۹ شهریور ۰۳

شیراز؛ شهری که تاریخ را در آغوش می‌کشد

۲۸ بازديد
مقدمهشیراز، شهری که با عطر گل‌های نارنج و نغمه‌های دلنشین حافظ و سعدی در ذهن‌ها نقش بسته است، تنها به شعر و ادب محدود نمی‌شود. این شهر کهن، گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن ایران زمین است. بنای تاریخی، باغ‌های دل‌انگیز و فرهنگ غنی، شیراز را به یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران تبدیل کرده است. در این مقاله، به سفری خواهیم رفت به دل تاریخ شیراز و گوشه‌هایی از این شهر زیبا را به شما نشان خواهیم داد.

شیراز؛ مهد تاریخ و تمدن

تاریخ شیراز به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. این شهر در طول تاریخ، شاهد حاکمیت سلسله‌های مختلف و رویدادهای مهمی بوده است. از جمله این رویدادها می‌توان به دوران ساسانیان و ساخت کاخ‌های باشکوه در شیراز اشاره کرد. با ورود اسلام به ایران، شیراز به یکی از مراکز مهم فرهنگی و علمی تبدیل شد.

بنای تاریخی؛ گواه بر شکوه گذشته

شیراز مملو از بناهای تاریخی است که هر کدام حکایت از دورانی پرشکوه دارند. از جمله این بناها می‌توان به آرامگاه حافظ و سعدی، مسجد جامع عتیق، ارگ کریم‌خان زند، باغ ارم و... اشاره کرد.
  • آرامگاه حافظ و سعدی: این دو آرامگاه که در کنار هم قرار دارند، زیارتگاه عاشقان شعر و ادب هستند. معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های چشم‌نواز این بناها، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.
  • مسجد جامع عتیق: این مسجد که یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است، نمونه‌ای کامل از معماری اسلامی است. گنبدهای بلند، ایوان‌های رفیع و محراب‌های زیبا، از جمله ویژگی‌های این مسجد تاریخی هستند.
  • ارگ کریم‌خان زند: این ارگ که در دوران زندیه ساخته شده است، یکی از باشکوه‌ترین بناهای تاریخی شیراز است. این ارگ که به عنوان نماد شیراز شناخته می‌شود، محل زندگی و حکومت کریم‌خان زند بوده است.
  • باغ ارم: این باغ که یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است، نمونه‌ای کامل از معماری باغ‌های ایرانی است. حوض‌های آب، کوشک‌های زیبا و درختان کهن‌سال، از جمله ویژگی‌های این باغ دل‌انگیز هستند. http://gg.gg/1bi0q9

شیراز؛ شهری با فرهنگ غنی

شیراز علاوه بر تاریخ غنی، فرهنگ غنی نیز دارد. مردم شیراز به مهمان‌نوازی، ادب و هنر علاقه‌مند هستند. موسیقی، شعر و صنایع دستی از جمله هنرهای رایج در شیراز هستند.
  • موسیقی: موسیقی شیراز ریشه در تاریخ و فرهنگ این شهر دارد. موسیقی سنتی شیراز با سازهایی مانند سه تار، کمانچه و دف نواخته می‌شود.
  • شعر: شیراز مهد شعر و ادب فارسی است. حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران هستند که در شیراز زیسته‌اند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته‌اند.
  • صنایع دستی: صنایع دستی شیراز تنوع بسیار زیادی دارد. گلیم‌بافی، قلم‌زنی، معرق و خاتم از جمله صنایع دستی معروف شیراز هستند. https://is.gd/zP2aiw

شیراز؛ شهری برای همه فصول

شیراز شهری است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. در بهار، باغ‌های شیراز به گل می‌نشینند و هوا دلپذیر است. در تابستان، می‌توان از آب و هوای خنک کوهستان‌های اطراف شیراز لذت برد. در پاییز، برگ‌های درختان رنگارنگ می‌شوند و منظره‌ای زیبا را خلق می‌کنند. در زمستان، می‌توان از بارش برف در کوهستان‌های اطراف شیراز لذت برد.نتیجه‌گیریشیراز شهری است که تاریخ و تمدن را در آغوش می‌کشد. این شهر با بناهای تاریخی باشکوه، باغ‌های دل‌انگیز، فرهنگ غنی و مردمان مهمان‌نواز، یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران است. اگر به دنبال سفری به گذشته و تجربه فرهنگ اصیل ایرانی هستید، شیراز بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.سوالات
  1. چه عواملی باعث شده‌اند که شیراز به یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران تبدیل شود؟
  2. مهم‌ترین بناهای تاریخی شیراز کدامند و چرا این بناها اهمیت دارند؟
  3. فرهنگ مردم شیراز چگونه است؟
  4. بهترین زمان برای سفر به شیراز چه زمانی است؟
  5. چه صنایع دستی در شیراز تولید می‌شود؟
https://www.behance.net/shirazishoo
https://www.dermandar.com/user/ShirazIshoo2/
https://www.ted.com/profiles/47261016
https://www.giveffect.com/users/1504429-shiraz-ishoo
https://soundcloud.com/shirazishoo2
https://bbarlock.com/index.php/User:ShirazIshoo2
https://disqus.com/by/shirazishoo2/about/
https://gravatar.com/shirazishoo2
https://flipboard.com/@shirazishoo/-3rjh8llry
https://www.kickstarter.com/profile/604238215/about
http://onlineboxing.net/jforum/user/profile/297897.page
https://pixabay.com/users/shirazishoo2-44851142/
http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.shirazishoo.ir
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.